Na czym polega ADHD u dzieci? Z czym można je pomylić?

Anna Podstolska
Udostępnij

ADHD, czyli zespół nadpobudliwości psychoruchowej z deficytem uwagi, jest obecnie jednym z najczęściej rozpoznawanych zaburzeń psychicznych u dzieci (nawet u 10% małych pacjentów). Przed podjęciem skomplikowanej diagnostyki warto jednak wykluczyć inne problemy, które mogą dawać podobne objawy. Sprawdź, jak możesz pomóc swojemu dziecku.

adhd objawy, dziecko u lekarza

Czym jest ADHD?

ADHD (ang. Attention Deficit Hyperactivity Disorder) to zaburzenie neurorozwojowe, spowodowane nieprawidłowościami w rozwoju układu nerwowego. Najczęściej diagnozuje się je u dzieci, które ukończyły 7. rok życia, choć początki ADHD można zaobserwować już u młodszych pacjentów. Dzięki skutecznej interwencji objawy zaburzenia mogą z wiekiem wygasać, ale bardzo często (u około 60% przypadków) utrzymują się także w dorosłym życiu.

ADHD charakteryzuje się trudnościami z utrzymaniem uwagi, nadaktywnością, impulsywnym zachowaniem. Nadmiar energii czy niecierpliwość to wprawdzie cechy, które spotyka się także u normalnie rozwijających się dzieci, ale w przypadku ADHD są one znacznie bardziej nasilone i niewspółmierne do poziomu rozwoju. Zazwyczaj powodują znaczne problemy w funkcjonowaniu w domu, w szkole, wśród rówieśników, czego konsekwencją bywa z kolei obniżona samoocena.

Jak objawia się ADHD u dzieci?

Kiedy można podejrzewać, że dziecko ma ADHD? Symptomy tego zaburzenia są zróżnicowane, ale dzieli się je na trzy grupy objawów.

Nadmierna aktywność

Dziecko z ADHD jest nadpobudliwe. Z trudem może usiedzieć w jednym miejscu – wierci się, biega, wspina na meble, nawet gdy jest to niewskazane. Zmuszone do siedzenia nieruchomo bębni palcami o blat, macha nogami. Niepokój psychoruchowy uniemożliwiający dłuższą bezczynność wykazują też starsze dzieci, które mają większą niż maluchy kontrolę nad swoim zachowaniem. Objawy nadaktywności to także: wykonywanie kilku czynności naraz, trudność z cierpliwym czekaniem na swoją kolej, gadatliwość. Aktywność dziecka nadpobudliwego zwykle jest chaotyczna – maluch nie radzi sobie z realizacją celowych, zaplanowanych działań.

Impulsywność

Dziecko z ADHD ma trudność z kontrolowaniem swoich spontanicznych zachowań i przewidywaniem ich konsekwencji. Podejmuje szybkie decyzje, działa bez całkowitego zrozumienia instrukcji, odpowiada, zanim usłyszy koniec pytania, przerywa innym w pół zdania, formułuje nieadekwatne, czasem nietaktowne uwagi. Impulsywność oznacza też zmienny nastrój, brak kontroli nad emocjami, w szczególności łatwiejsze wpadanie w złość i reagowanie agresją niewspółmiernie do sytuacji. Brak samokontroli utrudnia też wykonywanie złożonych, długoterminowych zadań czy oczekiwanie na gratyfikację.

Problemy z koncentracją

Dziecko z ADHD ma problem ze skupieniem uwagi, zwłaszcza na zadaniach trudnych, monotonnych, mało dla niego interesujących. Łatwo się rozprasza pod wpływem zewnętrznych bodźców, zamyśla się, zatapia w świecie fantazji. Ma trudność z zapamiętywaniem informacji, wykonywaniem instrukcji. Często „przełącza się” pomiędzy zadaniami, co sprawia, że ma trudność z ich dokończeniem. Dziecko jest niezorganizowane, zapomina o ważnych sprawach, gubi swoje rzeczy, nie potrafi utrzymać porządku, a przez nieuwagę popełnia błędy. Może źle radzić sobie w szkole mimo uzdolnień.

U dzieci z ADHD wyżej opisane objawy najczęściej współwystępują, choć wyróżnia się też podtypy tego zaburzenia różniące się dominującym zespołem symptomów – z przewagą nadpobudliwości i impulsywności oraz z przewagą deficytów uwagi. Drugi z podtypów dominuje u dziewcząt, co sprawiło, że przez długi czas ADHD uważano za problem dotyczący głównie chłopców. Bez cech nadruchliwości trudności z utrzymaniem koncentracji trudniej zaobserwować, zwłaszcza gdy zostają skompensowane np. wysoką inteligencją czy wsparciem rodziców.

ADHD u dzieci – trudności diagnostyczne

Diagnostyka ADHD stanowi spore wyzwanie, choćby dlatego, że jego objawy pokrywają się z normalnymi dziecięcymi zachowaniami. Najmłodszym zdarza się zapomnieć o odrobieniu pracy domowej, zamyślić się w czasie lekcji czy niespokojnie siedzieć przy stole. Choć ADHD to często występujące zaburzenie, nie trzeba od razu podejrzewać go u pociechy, która wykazuje wyżej opisane objawy.

Proces diagnozy ADHD u dzieci jest skomplikowany ze względu na ograniczone możliwości współpracy z dzieckiem. Dlatego, aby uzyskać trafne rozpoznanie, należy działać kompleksowo. Małego pacjenta zazwyczaj bada interdyscyplinarna grupa specjalistów – psycholog, psychiatra, neurolog dziecięcy, pediatra. Nierzadko też potrzebna okazuje się konsultacja innego lekarza, np. diabetologa.

W nieoczywistych przypadkach rozpoznanie ADHD musi obejmować diagnostykę różnicową. Służy to wykluczeniu lub potwierdzeniu występowania innych problemów, które mogą dawać takie same symptomy jak zespół nadpobudliwości psychoruchowej z deficytem uwagi.

W jakich schorzeniach występują objawy właściwe ADHD?

Zachowania charakterystyczne dla obrazu ADHD towarzyszą licznym chorobom somatycznym. Podejrzenie zespołu nadpobudliwości psychoruchowej z deficytem uwagi może w takich przypadkach uchronić małego pacjenta przed dalszym rozwojem chorób, które są diagnozowane niejako przy okazji, w ramach badań różnicowych.

Niedobory pokarmowe

U małego pacjenta, który od dłuższego czasu zdradza symptomy mogące świadczyć o ADHD, warto w pierwszej kolejności wykonać podstawowe badania krwi (m.in. morfologię), które dają pojęcie o ogólnym stanie zdrowia pacjenta. Należy też oznaczyć stężenie poszczególnych mikroelementów, ponieważ np. niedobory magnezu lub cynku mogą powodować nadpobudliwość, drażliwość, impulsywność, a niedobory żelaza lub witaminy D3 często powodują trudności z koncentracją.

Choroby tarczycy

Przyczyn problemów typowych dla ADHD można upatrywać w zaburzeniach pracy tarczycy. W przypadku jej nadczynności dziecko bywa nadpobudliwe, nadruchliwe, niedoczynność z kolei może powodować problemy z pamięcią i koncentracją. Podstawowym parametrem, jaki oznacza się przy podejrzeniu schorzeń tarczycy jest TSH, a przy niepokojącym wyniku warto wykonać cały pakiet tarczycowy.

Choroby metaboliczne

Schorzenia takie jak insulinooporność czy cukrzyca kojarzone są głównie z osobami w dojrzałym wieku, ale mogą wystąpić także u dzieci, w szczególności cukrzyca typu I. Już tylko chwilowa hipoglikemia wywołuje takie objawy jak: nadaktywność, trudność w usiedzeniu w jednym miejscu, problemy z koncentracją. Zgodnie z najnowszymi badaniami cukrzyca typu I może też powodować uszkodzenia w mózgu w ośrodku odpowiedzialnym za funkcje poznawcze. Dlatego przy podejrzeniu ADHD u dzieci zaleca się wykonanie badań metabolicznych.

Niedosłuch, niedowidzenie

Trudności z koncentracją uwagi można zaobserwować u dzieci, u których nie są w pełni sprawne podstawowe zmysły, czyli słuch i wzrok. Takie problemy u najmłodszych często długo pozostają niezauważone. Tymczasem fakt, że dziecku trudno skupić się na lekcji i zrozumieć nauczyciela bywa właśnie rezultatem niedosłyszenia wszystkich jego wypowiedzi. Dodatkowo podczas takich zajęć malec może zacząć się nudzić i niespokojnie kręcić w ławce.

Z jakimi zaburzeniami psychicznymi łatwo pomylić ADHD?

Wyżej wymienione schorzenia somatyczne to tylko niektóre z możliwych problemów zdrowotnych o objawach wspólnych z symptomami ADHD. Pokazują jednak, jak ważne jest podjęcie diagnostyki różnicowej. Jeszcze większych trudności może nastręczać odróżnianie zespołu nadpobudliwości psychoruchowej z deficytem uwagi od zaburzeń psychicznych. Te zresztą często współistnieją z ADHD, co można zaobserwować w przypadku niżej wymienionych, przykładowych problemów.

Depresja i zaburzenia lękowe

W przebiegu depresji i zaburzeń lękowych dochodzi do obniżenia zdolności poznawczych, w tym – problemów z koncentracją uwagi. Częstym objawem jest także niepokój psychoruchowy. Jednocześnie dzieci z ADHD często doświadczają obniżonego nastroju i lęku w związku z tym, że gorzej niż inne radzą sobie z codziennymi wyzwaniami.

Choroba afektywna dwubiegunowa (ChAD)

Dzieci z ChAD są nadpobudliwe, nadmiernie gadatliwe, mają nadmiar energii, wahania nastroju i trudności z koncentracją uwagi. Dlatego w przypadku nawet 85% małych pacjentów podejmuje się diagnozę w kierunku ADHD. Różnica polega jednak na tym, że w przypadku ChAD opisane objawy mają charakter epizodyczny, podczas gdy w ADHD utrzymują się w sposób przewlekły.

Zaburzenia ze spektrum autyzmu

Dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu często nie przystają do otoczenia, mogą mieć trudności w kontaktach społecznych, bywają nadpobudliwe, emocjonalnie niedojrzałe. Podobne cechy zaobserwować można u najmłodszych z ADHD, choć w ich przypadku problemy społeczne są drugorzędne w stosunku do objawów takich jak nadpobudliwość lub nieuwaga, podczas gdy w przypadku autyzmu stanowią cechę podstawową.

Zaburzenia zachowania

Nieprawidłowe, niezgodne z oczekiwaniami społecznymi zachowania, takie jak buntowniczość czy fizyczna agresja, stanowią odrębne zaburzenie wymagające specyficznego postępowania. Często jednak są powikłaniem ADHD, choć mogą także być mylone z takimi objawami jak nadpobudliwość czy impulsywność.

Jak trafnie zdiagnozować ADHD?

Tylko trafne rozpoznanie pozwala wdrożyć skuteczną terapię ADHD, która – w zależności od indywidualnego przypadku – może opierać się na farmakoterapii, psychoedukacji, terapii behawioralnej (pojętej jako uczenie się nowych nawyków czy umiejętności społecznych), a także takich alternatywnych metodach jak biofeedback czy ćwiczenia integracji sensorycznej. Dlatego diagnostyka ADHD to długotrwały proces, który oprócz badań różnicowych obejmuje:

  • szczegółowy wywiad z rodzicami na temat funkcjonowania dziecka w różnych środowiskach;
  • opinie innych opiekunów, np. nauczycieli, pedagoga szkolnego;
  • rozmowy z dzieckiem i obserwację jego zachowania w różnych sytuacjach;
  • testy psychologiczne wykonywane przez dziecko oraz kwestionariusze wypełniane przez opiekunów.

Aby zostało postawione rozpoznanie ADHD, objawy zaburzenia muszą utrzymywać się od co najmniej 6 miesięcy, być widoczne we wszystkich obszarach życia i wpływać negatywnie na funkcjonowanie małego pacjenta. Dlatego, jeśli obserwujesz u swojego dziecka jedynie kilka symptomów wskazujących na ADHD lub gdy symptomy te pojawiają się jedynie w określonych okolicznościach, warto rozpocząć diagnostykę od podstawowych badań, które może zlecić pediatra.

Bibliografia

  • E. M. Hallowell, J. J. Ratey, W świecie ADHD. Nadpobudliwość psychoruchowa z zaburzeniami uwagi u dzieci i dorosłych, tł. I. Sowa, Media Rodzina, Poznań 2004.
  • R. Saul, ADHD nie istnieje: cała prawda o zespole nadpobudliwości ruchowej z deficytem uwagi, tł. R. Pękała. Wydawnictwo Vivante, Białystok 2015.
  • A. Kołakowski, T. Wolańczyk, A. Pisula, M. Skotnicka, A. Bryńska, ADHD. Zespół nadpobudliwości psychoruchowej. Przewodnik dla rodziców i wychowawców, Gdańskie Wydawnictwo Pedagogiczne, Sopot 2021.
  • E. Porter, Conditions That Mimic ADHD.